Vaderdag - Reisverslag uit Voorburg, Nederland van Caroline Online - WaarBenJij.nu Vaderdag - Reisverslag uit Voorburg, Nederland van Caroline Online - WaarBenJij.nu

Vaderdag

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Caroline

20 Juni 2010 | Nederland, Voorburg

Het is Vaderdag. En Molenloop: 10 kilometer rennen door Voorburg met Molen de Vlieger op de helft van het parcours. Het is zwoegen, de conditie is niet helemaal op orde en door een kleine medische ingreep prikken er hechtingen in mijn nek. Maar dankzij Run-2-Gather Pim, mijn loopmaatjes en de fantastische support langs de kant (joehoeee, Dextro'tje?!) ga ik: op naar de molen.

Daar, bij het ooievaarsnest, heb ik de afgelopen tijd veel van mijn vrije momenten doorgebracht. Telkens als ik me voorneem er 'even' langs te fietsen, breng ik er toch meer tijd door dan gepland. Het is gewoon een heerlijk tafereel daar.

Een update:
25 december (1e Kerstdag 2009): het kers(t)verse ooievaarspaar brengt samen de nacht door op de nestpaal.
21 maart (voorjaar 2010): het stel paart op het nest.
2 april: de ooievaars zijn druk bezig met het aanvoeren van nestmateriaal, takken, hooi en gedroogde bladeren.
Maand april: er zit nu continu één ooievaar plat op het nest, het lijkt erop dat er wordt gebroed!
15 mei: het lijkt erop of er jongen zijn, dit is vanaf de grond niet te zien door de hoogte van het nest, maar de ouders lijken te 'voeren'.
20 mei: na een tijd posten wordt het wachten beloond, ik zie een kuikenkopje boven de nestrand uitsteken.
22 mei: de molenaar maakt vanuit de molen een foto, waarop drie ooievaarskuikens in het nest te zien zijn!
24 mei: de drie jongen steken nu met hun kop boven de nestrand uit.
3 juni: voor de eerste keer zie ik de jongen alleen op het nest, moeder is op pad voor eten, vader zoekt bij de paal naar fris nestmateriaal.
Zorgwekkend: moeder komt terug met stukken brood en geeft dit aan haar jongen, dit is zeer slecht voedsel voor de kleintjes en ze stikken er bijna in; per direct bericht in de krant dat mensen ooievaars geen brood moeten voeren, er is in dit seizoen voldoende natuurlijk voedsel voor de vogels!
13 juni: de drie jongen groeien als kool, de oudste probeert te staan, met steun van zijn snavel en moeder.
17 juni: alle jongen staan regelmatig rechtop in het nest, eerst een beetje wankel, dan steeds steviger, de oudste strekt geregeld de vleugels.

Het is Vaderdag. En Molenloop. Ergens in de achterhoede loopt een zwetende Caroline. Pfff.
Maar na een kilometer of 4 raak ik op dreef. De spieren gaan soepeler en er zit meer ritme in de passen. Ik blijf goed letten op de techniek. Zowaar begin ik lopers in te halen. De drankpost snel ik voorbij. Het gaat lekker. Dan passeer ik ook nog twee loopmaatjes. Het moet niet gekker worden. Bij het 5 kilometerpunt klok ik 28 minuten. Dit betekent dat ik deze 10 kilometerloop onder het uur kan voltooien. Nu krijg ik helemaal vleugels en doe ik zelfs een laagje uit. Ik heb de benen van een ooievaar en zweef richting finish. Zelfs een eindsprint zit er nog in. Ik krijg een medaille, een high five en knuffel van mijn loopmaatjes. De coach blijft -ondanks zijn PR- streng ;-) : uitlopen, rekken & strekken. Het begint zachtjes te regenen, maar met een trotse glimlach fiets ik naar huis. Ik denk even aan vaderdag, aan 'die ouwe' ergens op een wolkje. Als ik thuis de sleutel in het slot steek, realiseer ik me dat ik tijdens het lopen helemaal ben vergeten naar de ooievaars te kijken.

Het is Molenloop. En Vaderdag. De dag dat ik de ooievaars niet zag...

P.S.: Zaterdag a.s. (26 juni) van 10 tot ca. 11 uur organiseert de Haagse Vogelbescherming een excursie bij het ooievaarsnest van Molen de Vlieger in Voorburg. Hoor alles over de ooievaar en kijk door de telescoop naar het nest. Gratis. Iedereen is welkom, zegt het voort!

http://www.haagsevogels.nl


  • 20 Juni 2010 - 20:06

    Broer:

    Wat een schitterende foto's zus!
    En het verhaal erbij is zoals altijd heerlijk leesvoer!

  • 20 Juni 2010 - 20:24

    Clasien:

    Hoi hoi,
    Ik kreeg even de kriebels toen ik je dubieuze aankondiging en prins op het witte paard las. Heb ik wat gemist dacht ik? Nee toch niet. Wat ik wel gemist heb zijn de hechtingen in je nek. Toch niets ernstigs? Weer een prachtig verhaal. Van de week stuur ik je een foto van een aalscholver die hier gisteren voor de deur zat. Er komen steeds meer vogels op onze nieuwe buren af. Liefs Clasien

  • 20 Juni 2010 - 21:16

    Mams.:

    Geweldige foto's.en'die ouwe'gaf je niet alleen een knipoog maar ook vleugels,wat een goeie tijd.zaterdag kom ik kijken, luisteren en genieten.liefs.

  • 21 Juni 2010 - 11:00

    Aenne:

    Weer zo'n ge-wel-dig verslag! Ik ben er gewoon live bij geweest, zo boeiend beschrijf je alles, en voelde zelfs al bijna dat zweet... Wat een oppepper voor je, die loop! En dan nog al die actiefoto's, ook hier: ge-wel-dig!

  • 21 Juni 2010 - 11:28

    Regina:

    Waanzinnige foto's! En wat een prestatie.. 10 km rennen met hechtingen (waar ik niets vanaf wist!?..) in je nek! Helaas kan ik de 26e niet (weer een feestje), maar geniet op afstand middels je foto's en leuke verhalen!
    Liefs,Regina.

  • 21 Juni 2010 - 14:30

    Esther:

    He meis, je hebt weer een topprestatie neergezet. Ben trots op je!
    Verhaal is natuurlijk weer super.
    Helaas kan ik er zaterdag niet bij zijn. Maar ik wens je veel plezier en succes!

  • 22 Juni 2010 - 16:38

    Lenie Groenewegen:

    Caroline, "petje af" voor het uitlopen van de 10 km - molen-loop !
    en voor de mooie foto- sessie van de familie Ooievaar daar bij die molen. groet

  • 26 Juni 2010 - 14:30

    Dita:

    Wat een prachtige foto's
    en dank zij jou heb ik dit vandaag allemaal in het echt kunnen meemaken.Wat leuk om via de telescoop dit te mogen meebeleven.Grandioos.En door jouw uitleg en enthousiaste verhaal weten we weer heel wat meer.Molenloop!!super!!

  • 28 Juni 2010 - 11:35

    Broer:

    Het blijven adembenemende foto's.
    Waanzinnig. Kan er naar blijven kijken.

  • 28 Juni 2010 - 19:39

    Yvette Lohuis:

    Ha Caroline,

    Leuk je verhaal van de ooievaar en de molenloop. Ik was op Terschelling ook een waar vogelparadijs. Nu in Overijssel, lekker lopen en fietsen in de bossen In augustus kom ik ook weer lopen na de school vakantie.

    Groetes,
    Yvette (You know samen naar de ooievaar gekeken bij de kinderboerdrij)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Voorburg

2010

Het delen van mijn belevenissen, avonturen en foto's.

Recente Reisverslagen:

19 December 2010

Sneeuw, sneeuw en nog 'ns sneeuw

16 November 2010

Plaaggeesten in het land

24 Augustus 2010

Animal Crackers

11 Augustus 2010

Tik van de molen?

27 Juli 2010

Nieuw begin
Caroline

Pluk de dag voor je in een vaas eindigt!

Actief sinds 23 Juli 2006
Verslag gelezen: 432
Totaal aantal bezoekers 307844

Voorgaande reizen:

01 Januari 2012 - 31 December 2012

2012

01 Januari 2011 - 31 December 2011

2011

01 Januari 2010 - 31 December 2010

2010

Landen bezocht: