Ganzen kijken bij windkracht 8 (deel 2 van 2) - Reisverslag uit Friesland, Nederland van Caroline Online - WaarBenJij.nu Ganzen kijken bij windkracht 8 (deel 2 van 2) - Reisverslag uit Friesland, Nederland van Caroline Online - WaarBenJij.nu

Ganzen kijken bij windkracht 8 (deel 2 van 2)

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Caroline

23 Februari 2011 | Nederland, Friesland

Zondag 6 februari - Ja, het stormt nog. Met de busjes zoeken we de zuid-westhoek van Friesland op, de gebieden rond Bolsward. Onder Winsum bij kijkhut Skrins, zit in de ondiepe plas een groep boerderijganzen, waaronder één tamme Chinese gans. De roofvogels die we zien zijn de buizerd, torenvalk en sperwer. Kijkhut Skrok blijkt er niet (meer?) te staan (weggewaaid...?) Terwijl we door het pittoreske dorp Easterein rijden -en genieten van de door Maarten uitgedeelde bonbons- zien en horen we huismussen. In het grasveld bij Exmorra zit een groep zwarte kraaien, waar we drie roeken tussen ontdekken. Nu kunnen we goed het verschil tussen beide soorten zien: de roek heeft een 'blote' snavelbasis en een 'broek'.

De rit gaat verder langs Parrega en Blauwhuis naar Oudega. Bij Gaasterland zien we kolganzen en kleine rietganzen (waaronder één met witte halsring C15). Het feest is compleet als we ook een sneeuwgans ontdekken. We houden een welkome stop bij eetcafé 's Lands Welvaren in Heeg, waar we ons tegoed doen aan soep, appelgebak en... pannenkoeken.

Als we weer op weg zijn, rijden we langs een prachtig crème-witte buizerd op een houten hek. Iets verderop spot Jaap in een tuin een torenvalk. De vogel worstelt op het gras met een prooi. Hij schermt deze met zijn vleugels af, dus we kunnen niet goed zien wat het is. Maar dan ontspant de greep van de torenvalk blijkbaar en zien we hoe een mol uit de klauwen ontsnapt. De mol rent weg en de torenvalk blijft een enigszins verslagen achter. Dan vliegt hij op en waagt biddend in de storm een nieuwe poging een smakelijk(er) hapje te bemachtigen.

Op recreatiestrand De Hege Gerzen nabij Balk, kijken we in de luwte van een bosje uit over het IJsselmeer. Hier voegen we de brilduiker en middelste zaagbek aan onze vogellijst toe. Dan moet de voor mij leukste waarneming van de dag nog komen: tijdens de terugweg komen we met een omzwerving terecht in het plaatsje Tjerkwerd met... de Waltaweg en het Waltahûs. Ik mag even uit het busje om foto's te maken. Een nieuwsgierige buurtbewoonster spreekt mij aan. Als ik haar vertel hoe ik heet, zegt ze dat ik van adel ben. Net als de familie Walta die daar in het verleden in een landhuis heeft gewoond. Met blauw bloed stap ik weer in het busje, waar de rest mij vol verbazing aankijkt. Maar ach: 'ze is zo lekker gewoon gebleven'.

De avondmaaltijd komt deze keer van de Chinees. De 16 vogelaars vallen aan, als een torenvalk op een mol. Alleen er ontsnapt geen bakje aan de graaiende handen van dit hongerige volk. Twee mensen zitten wat beteuterd aan tafel, hun bestelling is blijkbaar niet goed doorgekomen. Uiteindelijk gaan de vleugels in de ruststand en wordt de maaltijd vriendelijk gedeeld.

Na het wederom ingespannen aanhoren van het weersbericht (nog steeds wind!), wordt het televisietoestel overgenomen door de Boer zoekt Vrouw-kijkers. Staat boer Marcel weer in zijn onderbroek? Zijn de pannenkoeken voor boerin Annemarie gelukt? Komt het goed met jokkende Richard? Welke van de twee geiten kiest Frank? En heeft José opperboer Gijsbert al gedumpt? Intussen zijn de mannen aan tafel verwikkeld in een nieuw gezelschapsspel: verrekijker ontleden. Borreltjes komen tevoorschijn en het was nog lang onrustig in boerderij De Blikvaart ;-)

Maandag 7 februari - Inderdaad, nog steeds waaiwind. Die gaat in de loop van de dag zelfs weer in kracht toenemen. Toepasselijk genoeg, gaan wij als een tornado door ons logeeradres om op te ruimen en in te pakken. Even oppassen dat de nieuwsgierige zwarte huiskat niet met de bagage in het busje stapt.

We rijden richting Harlingen naar het aangelegde kweldergebied It Hegewiersterfjild. We trotseren de storm en doen een paar prachtige waarnemingen. Vanuit het observatiepunt twee slechtvalken die ieder op een hek in het veld zitten, een k(l)eur aan buizerden en druk foeragerende wulpen. Vanuit de kijkhut honderden tafeleenden in de plas. Er zwemmen ook kuifeenden en eenden die erop lijken maar het niet zijn. Het zijn toppers. Voor mij een echte topper, want deze vogelsoort had ik nog niet eerder gezien. In het ondiepe deel van de plas rusten zes kluten en scharrelen een paar tureluurs.

We houden een korte pauze in wegrestaurant Zurich voor de rit richting Makkum gaat. Daar zien we groepen brand- en kolganzen en we ontdekken er één (slapende) casarca. We rijden langs Piaam, waar het vogelmuseum/voormalig kerkgebouwtje te koop staat (check: € 192.500,-). Vanuit vogelkijkhut De Ral kijken we uit over het IJsselmeer. In de luwte van het riet drijft een groep grote zaagbekken en enkele brilduikers doen een poging in de golven het hoofd boven water te houden.

Tussen Gaast en Hindeloopen ligt voormalige kwelder de Warkumerwaard. Op het grasland aan de binnenwaard overwinteren ganzen. Niet honderden, niet duizenden, maar tienduizenden. Aan de horizon zien wij een wolk van zeker 20.000 brandganzen. Vol ontzag kijken we hoe de massa opvliegt om weer verderop te gaan foerageren. Een zeer indrukwekkend schouwspel. De storm raast nog steeds over het land en om buiten ons vervoermiddel iets te kunnen zien, is de beste methode om op je knieën in de beschutting van het busje te gaan liggen. Telescoop in beide armen klemmen en dan maar turen op zoek naar die ene roodhalsgans. Hij zit er ongetwijfeld tussen, maar we ontdekken hem niet.

In Koudum mogen we welkome een pitstop doen in de Essogarage. In de winkelstraat slaat de groep aan het muiten en wordt de bakker van zijn laatste voorraad suikerbrood af geholpen. We rijden nu aan één stuk door naar Almere Haven om daar bij restaurant La Place het avondeten te nuttigen.

Smullend van frieten passeren de belevenissen de revue: het gaat over ganzen, de gemiste soorten als roodhals, witbuik, zwarte rotgans en taiga/toendra rietgans. Over gluurgaten in vogelkijkhutten, altijd te hoog of te laag. Over ergens te kort kijken, te lang blijven. Die rotondeverslaafde TomTom. Over boeren die vrouwen zoeken en dames die van prinsen dromen. Maar vooral over... "DE STORM VAN 2011".

Kortom: over hoe 16 vogelaars in 4 dagen met 2 busjes bij windkracht 8 door Friesland raasden.

Met dank aan de reislustige regelaars en de onmisbare thuisbasis.

• 24 Februari 2011 - 21:48

Muriel:

Ook van deel 2 heb ik weer genoten, leuke foto's die voor een blijvende herinnering zorgen. De enorme aantallen brandganzen maakten toch wel heel veel indruk.
    Tot gauw, Muriel.

• 26 Februari 2011 - 15:51

Lenie Groenewegen:

Een roek met 'n blote snavelbasis en 'n broek . Ik zal toch eens beter gaan opletten want ik zie altijd alleen maar 'n grote vogel met 'n zwart verenpak . Dat er blauw bloed door je aderen stroomt is toch wel 'n verrassing . Je verslag is weer helemaal topper ! Caroline .

groet , Lenie

• 26 Februari 2011 - 16:19

Clasien:

De foto van de buizerd is prachtig en dan vanuit de rijdende bus, knap. Je verslag is weer zo geschreven zodat het lijkt alsof ik er zelf bij was.
    X Clasien

• 26 Februari 2011 - 17:12

Ria Van Dijk.:

Hoi Caroline, ik wist niet dat er zoveel verschillende vogels waren.Leuk om te lezen.
    Ook leuk om te lezen ,dat je van Adel bent.
    Mijn zwager heet Schuurmans,en in Oene kwamen wij opeens een Schuurmansweg tegen.
    Leuk is dat hé,hebben we ook foto's van gemaakt.
    Groetjes,Mw,van Dijk.

• 26 Februari 2011 - 21:43

Nicolette:

Hoi Caroline,

Een super leuk verslag, hhe fijn dat jij die maakt, ben je dankbaar/
    Op naar Vlieland.
    liefs nicolette

• 27 Februari 2011 - 11:50

Francine:

Geweldig goed verslag, je zou het wel kunnen uitgeven.
    De foto's zijn ook prachtig.
    Veel liefs .

• 28 Februari 2011 - 16:04

Aenne:

Gôh, die Walta's, en dat je toch zo gezellig met ons vogelaars mee blijft doen! Kom jij nu ook in "Verborgen Verleden"? (Er is trouwens een dorpje aan de Lek met een leuk kasteeltje, maar ik heet helaas niet VAN Jaarsveld) Maar ter zake: weer zo'n goed verslag, doorspekt met stormachtige herinneringen. En natuurlijk ook weer die foto's en die onderschriften.... en dan ook nog die buizerd!

• 02 Maart 2011 - 13:58

Guus Okhuizen:

Heel veel dank voor dit uitgebreide verslag. Dit verhaal kan niet wegwaaien. Het wordt stevig verankerd in mijn vogel-archief.
    Groet, Guus