Ganzen kijken bij windkracht 8 (deel 1 van 2) - Reisverslag uit Friesland, Nederland van Caroline Online - WaarBenJij.nu Ganzen kijken bij windkracht 8 (deel 1 van 2) - Reisverslag uit Friesland, Nederland van Caroline Online - WaarBenJij.nu

Ganzen kijken bij windkracht 8 (deel 1 van 2)

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Caroline

15 Februari 2011 | Nederland, Friesland

Vrijdag 4 februari - Voor wie het nog niet heeft gemerkt: het waait en de geplande route over de Afsluitdijk is aangepast. Zwiepend in de storm rijden we 'binnendoor' via de polders van Flevoland richting Friesland. Bij Ossenzijl stoppen we aan de rand van nationaal park De Weerribben en bekijken vanuit de bus een groep van zo'n 20 wilde zwanen. Eruit gaan is geen optie. In het woest golvende water van een sloot zijn twee knobbelzwanen bezig met een sierlijke balts, waarbij ze hun halzen liefdevol om elkaar strengelen. In de velden de eerste ganzen: de exoten Canadese en Nijlgans. Een regenbui maakt het herfstweer compleet en tijdens onze pauze bij lunchroom Midden in Wolvega, vinden soep, warme chocolademelk en appeltaart gretig aftrek.

De volgende bestemming is kijkhut Skiere Goes (grauwe gans) onder Heerenveen. En als het maar hard genoeg waait, passen er prima 16 vogelaars met hun volledige uitrusting in deze hut. In de plas dobberen (inderdaad) enkele grauwe ganzen en 12 nonnetjes (11 vrouwen met 1 man). In de rietkraag sluipt één grote zilverreiger. Er scheert een blauwe kiekendief langs en heel even waagt een havik zich in het stormachtige luchtruim.

We rijden (waaien...) verder naar kijkhut Jan Durkspolder aan de rand van natuurgebied Alde Feanen. Daar geven 4 blauwe kiekendieven (2 vrouw, gevolgd voor 2 man) een spectaculaire vliegshow weg. Drie graspiepers vliegen op uit de berm en in het water landt een groep slobeenden. Wij vervolgen onze reis naar ons onderkomen, boerderijwoning De Blikvaart in Sint Annaparochie. 's Avonds brengt de cateraar een Hollandse avondmaaltijd van aardappelen, sperziebonen en (met een knipoog naar de vleesetende vogelaars), slavinken. De wind giert hoorbaar, zichtbaar en voelbaar door de kieren.

Zaterdag 5 februari - Het waait nog steeds. Ook binnen tijdens het ontbijt dat -ondanks de goede voornemens- bij ons altijd erg stormachtig verloopt. Vandaag gaan we naar het noorden, richting de kust en kijken bij de Zwarte Haan uit over het wad. Een korte actie, want je waait werkelijk uit je sokken. We rijden naar Het Noorderleeg, ganzenrustgebied. Door op de grond te gaan zitten, proberen we de (brand)ganzen te zien, maar de storm maakt het erg lastig.

Via Hallum gaat de rit naar Ferwert, waar we in één boom maar liefst 12 rustende ransuilen zien. De pluimen op hun kop wapperen in de wind en ze moeten hun best doen om rechtop te blijven zitten (zie ook video!). Deze indrukwekkende waarneming laten we bezinken in de eetgelegenheid bij de haven van Holwerd, waar we uitzicht hebben op waddeneiland Ameland. In het gebiedje naast het parkeerterrein zien we een groep scholeksters en twee steenlopers.

Verder naar het oosten, bij Moddergat, wagen we weer een blik over de dijk. De wind is er niet minder op geworden, maar achter de pilaren van een steiger sta je enigszins beschut. Hier zien we de eerste rotganzen, maar er zitten geen witbuiken of zwarte bij. Een grote mantelmeeuw slaat het allemaal gade.

Op weg naar nationaal park Lauwersmeer zien we in de velden veel wulpen, holenduiven en enkele groepjes kramsvogels. Bij Ezumakeeg zuid duiken we in vogelkijkhut Sylkajút. Tot onze grote verrassing dobberen in het water tientallen (misschien wel honderd) pijlstaarten. Langs het riet ploeteren 14 zilverreigers door de storm. Drie bonte strandlopers prikken met hun snavel in het slik. Twee bergeenden liggen in diepe slaap. Een groep brandganzen vliegt over, op weg naar hun slaapplaats.

Voor onze terugreis naar de accommodatie gaat de TomTom aan, maar al gauw blijkt onze eigen TonTon de weg beter te kunnen vinden. 's Avonds heeft de cateraar een rijstmaaltijd voor ons bereid. Erna zitten we aan de buis gekluisterd voor de diverse weersberichten. Ook de meegebrachte notebook wordt erbij gehaald. Maar welke weerman je ook kiest, ze voorspellen allemaal hetzelfde: het blijft stevig doorwaaien.

• 15 Februari 2011 - 23:13

Nicolette:

Lieve Caroline, zit hier ontzettend te lachen over je verslag met de foto`s en de commetaren, heel geestig dat 1t een stormachtig weekend was is wel heel duidelijk, misschien wel omdat er eigenlijk 2 stormen onder de deelnemers zijn Francine ik zei de gek.

liefs Nicolette

• 16 Februari 2011 - 05:23

Clasien:

Een winderige toestand inderdaad zelfs aan de vogels is het te zien maar ze zijn wel weer prachtig. Heb genoten van je verslag en er kwamen veel bekende plekjes langs voor ons.
    Liefs Clasien

• 16 Februari 2011 - 10:12

Regina:

Als ik je verhaal lees, zie ik het helemaal voor me hoe jullie uit je binnenveren
    waaien! Maar als meeuw lijkt het me heerlijk om op de wind meegevoerd te worden
    en te zweven..
    Mooi verhaal, mooie foto's!
    Hopelijk tot snel!
    Liefs,Regina.

• 18 Februari 2011 - 10:15

Lenie Groenewegen:

Wat 'n mooie plekken om te genieten heeft Nederland nog . Met 'n beetje minder windkracht zou het nog wat aangenamer geweest zijn. Die uil met z'n waaiende oortjes vind ik wel vermakelijk .

tot 'n volgend relaas , Lenie

• 19 Februari 2011 - 15:26

Muriel Kommer.:

Een goed beeld van een stormachtig weekend. De foto's van de grote zilverreiger en de ransuil zijn heel leuk. Goed gedaan ! Een leuke herinnering.

Gr. Muriel

• 22 Februari 2011 - 16:19

Dita:

Fantastisch verhaal weer.Zit te genieten.Wat een leuk filmpje van de ransuil.Goed te zien hoe die nu inhet echt eruit ziet.Benieuwd naar het vervolg. gr,Dita