Te land, ter zee en in de lucht - Reisverslag uit Voorburg, Nederland van Caroline Online - WaarBenJij.nu Te land, ter zee en in de lucht - Reisverslag uit Voorburg, Nederland van Caroline Online - WaarBenJij.nu

Te land, ter zee en in de lucht

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Caroline

25 Juli 2011 | Nederland, Voorburg

Op vrijdag 8 juli ben ik vrij. Bij zonsopkomst ga ik naar het ooievaarsnest bij Molen de Vlieger in de hoop het tweede jong zijn eerste vlucht te zien maken. Het eerste jong had dit al een week eerder gedaan, dus het kan écht elk moment gebeuren. Als ik in de vroege ochtend aankom, bruisen beide jongen al van energie. Net mijn camera uit de tas, of de oudste vliegt al rond. Hij heeft behoorlijk de vaart erin en scheert rond boven het veld, langs de flat en over de molen. Hij heeft zijn ouders regelmatig op de stilstaande wieken gezien, dus daar wil hij gaan zitten. Het vergt wat oefening, maar na enkele missers landt hij uiteindelijk op het rieten dak.

De jongere vogel op het nest springt hoger en hoger, slaat met zijn vleugels. De frustratie spat er vanaf. Hij wil ook de sprong wagen, maar durft niet. Hijgend van alle inspanning staat hij beteuterd op de rand van het nest. Intussen staat de oudere vogel op het molendak oog in oog met een ekster. Beide vogels zijn nog jong en zichtbaar nieuwsgierig naar elkaar. De ooievaar doet een stap in de richting van de ekster, maar glijdt daarbij een stuk van de rietkap. De ekster pakt een strootje en lijkt hem te plagen. Daarop pakt de ooievaar ook een strootje en zo staan ze elkaar een tijdje aan te kijken. Dan komt er een zwarte kraai bij en wordt het de ooievaar teveel. In één sierlijke beweging zweeft hij terug naar het nest.

Na een paar uur slaat bij mij de vermoeidheid toe en ik zou wel even naar de wc willen. Ik ben nog geen 5 minuten thuis of ik krijg een sms van een vriendin uit de flat naast de molen: “Benjamin vliegt!” Met een snelheid die niet zou misstaan in een tijdrit van de Tour, race ik terug. Daar tref ik een leeg nest en… een uit de wei ontsnapt schaap. Als ik aanbel bij de boerderij, zie ik uit mijn ooghoek iets op het dak. Het is de jongste ooievaar! Gauw maak ik een foto en loop met de boer mee. Die gaat aan de slag met een emmer voer en stuk touw om het schaap te vangen. Mijn hulp heeft hij verder niet nodig en ik wandel terug naar mijn fiets.

Daar op het pad staat… de jongste ooievaar. In een nat pak. Met een paar mensen dirigeren we hem naar het weiland, waar hij ruim een uur staat te drogen. Dan voegt hij zich bij z’n oudere broer of zus op het naastgelegen veld. Samen gaan ze behoedzaam op ontdekkingstocht.

Tja, zo haal je als jonge ooievaar op één dag niet alleen je vliegbrevet, maar ook je zwemdiploma!

P.S.: links op de pagina twee nieuwe video's

http://www.haagsevogels.nl
http://www.ooievaars.eu


  • 25 Juli 2011 - 17:53

    Broertjuh:

    prachtige foto's zus, echt waanzinnig!!

  • 25 Juli 2011 - 19:24

    Lenie Groenewegen:

    Natuurlijk , is 't weer leuk om in woord en beeld met je mee te genieten , Caroline

    Dank voor je moeite en tot de volgende keer .

    groet , Lenie

  • 25 Juli 2011 - 19:57

    Monique V.d Broek:

    Hoi Caroline,

    Het wordt nu een beetje stil, rond de ooievaars. Hoewel vanmiddag zag ik een stel op de hoekflat van de 'landen'staan. Niet op hun nestplek.
    Nu gaan voorbereiden voor het ringen volgend jaar.

  • 25 Juli 2011 - 20:20

    Joop Van Uden:

    Dag Caroline,

    Het aardige van de foto

  • 25 Juli 2011 - 20:22

    Ruud Van Der Waard:

    Hoi Caroline, even een kort bericht vanuit het asiel. Vanmiddag 14.00 uur 25-7-2011, is er weer een jonge ooievaar bij ons binnen gebracht. Het komt van uit een sloot ergens bij de kruising van de Bezuidenhoutseweg en Hofzichtlaan. Binnen gebracht door de Haagse Dierenambulance. Het dier zat vast in een rietkraag en is door de brandweer uit zijn val gehaald. Het is een eerste jaars juveniel, zonder enig kenmerk. Voorlopig even aansterken en verdere onwikkelingen hoor je wel weer van mij.
    Groetjes van Ruud van der Waard uit vogelasiel de Wulp.

  • 27 Juli 2011 - 08:37

    Ria Van Dijk:

    Hoi Caroline.Leuk verslag weer. van het uit vliegen van de ooievaars,
    Ik lees het altijd met veel plezier. Groetjes uit Stompwijk.

  • 27 Juli 2011 - 18:39

    Clasien:

    Mmmmmhhhhh, vliegbrevet en zwemdiploma op 1 dag dat lijkt me inderdaad ideaal.
    Kan je niet nog iets anders met die foto's en verhalen? Een boek uitgeven ofzo.
    Moet je echt iets mee doen.
    Liefs.

  • 28 Juli 2011 - 11:07

    Dita:

    Wat een plezier beleven we toch steeds weer aan jouw verhalen en foto's.Ben het helemaal met Clasien eens.Denk aan schooltv?
    Hoop voor een happy end voor de ooievaars van De Vliegermolen.Groetjes Dita

  • 18 Augustus 2011 - 18:56

    Nathalie:

    Hai Caroline,

    Je kent me niet, ik kwam zomaar langs je site gevlogen. Ik vroeg me af of ik je iets kan vragen via deze manier? Ik kan nergens een e-mailadres vinden, waarop ik je kan bereiken, misschien kijk ik niet goed?

    Groet,

    Nathalie

  • 19 Augustus 2011 - 11:17

    Caroline Is Online:

    Hoi Nathalie,
    Jouw e-mailadres kan ik niet zien, dus ik plaats hier een e-mailadres waarop je mij kunt bereiken: dewulp -at- gmail.com
    Groetjes,
    Caroline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Voorburg

Caroline

Pluk de dag voor je in een vaas eindigt!

Actief sinds 23 Juli 2006
Verslag gelezen: 793
Totaal aantal bezoekers 298872

Voorgaande reizen:

01 Januari 2012 - 31 December 2012

2012

01 Januari 2011 - 31 December 2011

2011

01 Januari 2010 - 31 December 2010

2010

Landen bezocht: