Olympisch kampioen in de verkeerde baan - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Caroline Online - WaarBenJij.nu Olympisch kampioen in de verkeerde baan - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Caroline Online - WaarBenJij.nu

Olympisch kampioen in de verkeerde baan

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Caroline

27 Februari 2010 | Nederland, Alkmaar

"Mijn voorbereiding is goed. Ik ben fit en sterk. Heb goed gegeten, de juiste combinatie van vet en vitamines. Niet te licht en niet te zwaar. Mijn oranje pak is strak en glanst in het licht. Ik heb getraind en gerust. De winter staat voor de deur. Nu is het zover..."

2 januari - In een tuin van de Alkmaarse wijk Oudorp ziet iemand op de voedertafel een vogeltje. Het wijkt af van de bekende soorten en gaat op de foto. Die wordt getoond aan de buren. Van daaruit komt het beeld terecht bij een vogelaar. Die kan zijn ogen nauwelijks geloven. De foto wordt doorgemaild aan experts van de Dutch Birding Association (DBA), waar de alarmbellen gaan rinkelen.

5 januari - Een paar vogelaars gaan de wijk in. Na een zoektocht wordt de vogel gesignaleerd in een den. Er worden bewijsplaatjes gemaakt. Dankzij het draadloze digitale tijdperk is de vogelwereld binnen enkele ogenblikken "in rep en roer". Waarnemers uit het hele land laten alles waarmee ze bezig zijn uit hun handen vallen en snellen zich naar Alkmaar. De "oh's" en "ah's" bereiken al gauw de locale media. En de landelijke, SBS6, RTL Nieuws... Sluiters klikken en camera's zoemen. De vogel lijkt niet onder de indruk en verplaatst zich van de den naar diverse achtertuinen. En terug. Met telkens een dravende massa vogelaars en andere geïnteresseerden achter zich aan.

7 januari - De dagen erna gaan ongeveer net zo. Gelukkig zijn de wijkbewoners uiterst gastvrij. Als ik zelf een kijkje ga nemen, ben ik van harte welkom in een achtertuin. En ik ben niet de enige. Tot mijn verbazing staat koffie en thee klaar. Voor de hele groep. De vogel is eerder in de ochtend gesignaleerd, maar nu uit het zicht. We staan een tijdje te kleumen. Het zal toch niet zo zijn dat hij nu is verdwenen? Maar het wachten wordt beloond. En hoe! Een feloranje vogel landt in de naastgelegen tuin, slechts enkele meters van ons af. Hij doet zich te goed aan het opgehangen vogelvoer. Wat een pláátje.

"Mijn ingenieuze inwendige systeem geeft aan welke koers ik moet volgen, om van Noord- naar Zuid-Amerika te komen. Om gebruik te maken van de bolling van de aarde, gaat mijn reis voor een groot deel via de kust over zee. Om te profiteren van de passaatwinden kies ik hoogte, tot wel 6 kilometer hoog. Het is zwaar. Ik heb het moeilijk. De wind is ferm en... gedraaid. Ik kan niet anders dan mij laten meevoeren. Op zich kan ik het volhouden lang in de lucht te blijven. Onder mij een uitgestrekte oceaan. Moet ik onverhoopt een noodlanding maken, dan is er wellicht een schip waarop ik kan uitrusten en een stuk kan meevaren. Ik ben aan het einde van mijn krachten. Weet niet meer waar ik ben. In de verte eindelijk land in zicht. Hier plof ik neer. Het is wel koud, er ligt sneeuw en ijs. Maar wat zie ik daar? Andere vogels. Etende vogels! Ik stort mij op het aangeboden voer. In de dagen die volgen, kom ik aardig bij. Er is hier genoeg voedsel en mijn lichaam herstelt zich. Het valt mij wel op, dat ik nogal afwijk van de rest van de vogels. Ik ben een helder oranje verschijning. Ik lijk een beetje op een vink, maar ben het niet. Ik behoor meer tot de familie van de spreeuw. Ik heet Baltimoretroepiaal."

8 januari t/m 26 februari - Nog steeds wordt de Baltimoretroepiaal waargenomen, bij voer in de tuinen en zoekend naar insecten in de den. Intussen buigen deskundigen zich erover, of het gaat om een ontsnapte kooivogel (officieel zou deze soort dan geringd moeten zijn door de kweker), of dat het toch een écht verdwaald exemplaar is (zoals eerder het geval in 1987).

De Baltimoretroepiaal is een bedreven reiziger. Jaarlijks vliegt hij heen en terug tussen het broedgebied in Noord-Amerika en de overwinteringsplek in Zuid-Amerika. Op tienduizenden voet hoogte, over mijlen zee en kilometers land. Hij is erop gebouwd. Hij is ervoor getraind. Hij is erop voorbereid. Als een Olympisch kampioen. In een strak oranje verenpak. Alleen, het is mogelijk dat je in de verkeerde baan belandt. De weg loopt immers niet altijd waar je 'm verwacht...

N.B.: filmpje toegevoegd!

  • 27 Februari 2010 - 15:40

    Esther:

    Jij blijft voor mij altijd een Olympisch kampioene hoor.
    Binnenkort maar weer eens samen uit de bocht vliegen????

    Liefs

  • 27 Februari 2010 - 15:42

    Jan Pietersen:

    Dag Caroline,

    Ik vind het weer een heel mooi verhaal en ik beleef het helemaal mee......

    Groetjes.

  • 27 Februari 2010 - 16:07

    Clasien:

    Volgende week heb jij een ijsvogel in je huis dus zet de dranghekken, thee en koffie maar vast klaar. Liefs Clasien

  • 27 Februari 2010 - 18:04

    Lenie Groenewegen:

    Wat een humor !
    Wat een vondst om die twee oranje helden paralel te laten gaan.
    groet

  • 27 Februari 2010 - 19:14

    Ria Van Dijk:

    Hoi Caroline,ik heb weer erg genoten van je reisverslag.En ook de foto's bekeken.
    Leuk hoor. ik ben benieuwd naar het volgende verslag.
    Groetjes uit Stompwijk.

  • 28 Februari 2010 - 13:20

    Mams.:

    Mag ik een plekje vooraan als de Ijsvogel komt?

    Dat oranje pak hangt gelukkig bij iedereen in de kast, bij sommige als nieuw of met heel veel rafels.liefs Mams.

  • 28 Februari 2010 - 21:26

    Aenne:

    Wat een bijzonder verslag met die vergelijking: je moet er maar opkomen! Ik heb een beetje spijt, dat ik niet zelf ben gaan kijken, maar nu heb ik er toch een idee van. Hulde!

  • 28 Februari 2010 - 22:45

    Frederik:

    Aan de staart te zien is het een ontsnapte kooivogel...is er nog geen aangifte gedaan bij de politie? Ik hou meer van mooie verhalen dan van vogels.

  • 01 Maart 2010 - 20:18

    Wim Smit:

    Leuk verhaal.

    P.s.

    "Na twee hectische weken op kantoor, heb ik vanmiddag de kans naar een lagere versnelling te schakelen."

    Ik zou - even geen pc - een fijn boek hebben gepakt en op de bank zijn gaan liggen ;)

  • 02 Maart 2010 - 08:46

    Amon:

    Hé Caroline,

    Weer een ontzettend leuk stukje.

    Ik heb toch het meest te doen met die kleine kampioen .....

    Liefs,

    Amon

  • 02 Maart 2010 - 09:50

    Regina:

    Wat een prachtig verhaal en wat een schitterend vogeltje! Kan me voorstellen dat je vogelhart hier sneller van gaat kloppen.
    Denk je er aan om, net als je gevederde vriendje, af en toe een lekker uiltje te knappen!?
    Liefs,Regina.

  • 17 Maart 2010 - 16:04

    D Ita:

    Wat een leuke vergelijking en knap verhaal over een moeilijke tocht.Maar jouw tocht:de c.p.c tocht mag er ook zijn!!! Nog wel gefeliciteerd!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Alkmaar

2010

Het delen van mijn belevenissen, avonturen en foto's.

Recente Reisverslagen:

19 December 2010

Sneeuw, sneeuw en nog 'ns sneeuw

16 November 2010

Plaaggeesten in het land

24 Augustus 2010

Animal Crackers

11 Augustus 2010

Tik van de molen?

27 Juli 2010

Nieuw begin
Caroline

Pluk de dag voor je in een vaas eindigt!

Actief sinds 23 Juli 2006
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 298297

Voorgaande reizen:

01 Januari 2012 - 31 December 2012

2012

01 Januari 2011 - 31 December 2011

2011

01 Januari 2010 - 31 December 2010

2010

Landen bezocht: