Hoogtepunten - Reisverslag uit 's-Gravenhage, Nederland van Caroline Online - WaarBenJij.nu Hoogtepunten - Reisverslag uit 's-Gravenhage, Nederland van Caroline Online - WaarBenJij.nu

Hoogtepunten

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Caroline

25 Juni 2012 | Nederland, 's-Gravenhage

De brandweerauto rijdt het terrein op. De deuren zwaaien open en ik schud twee stevige handen. Nee, het is geen noodgeval: deze mannen gaan helpen bij het ringen van de jonge ooievaars. Het nest in Rijswijk ligt op de schoorsteen, die alleen met een hoogwerker te bereiken is.

Ooievaars broeden graag "op niveau". Dat zien we in Den Haag op bijvoorbeeld de flats aan de Smaragd- en Parelmoerhorst. Niet op het dak... maar nog even vijf meter extra, bovenop de schoorsteen/liftschacht. Of in Voorburg, op de nestpaal van zo'n tien meter hoog. Zo hebben ze overzicht over de omgeving en zijn hun jongen veilig.

Door mijn - volgens sommigen wat uit de hand gelopen - vogelhobby en mijn interesse in de ooievaar, ben ik als vrijwilliger bij de Haagse Vogelbescherming via de Stichting Ooievaars Research & Knowhow betrokken geraakt bij o.a. het project om de kuikens te ringen.

Met het ringen willen we antwoord krijgen op vragen als:
- hoe zit het met de overleving van de jongen?
- gaan zij op trek en zo ja, waarnaar toe?
- waar vinden de ooievaars hun voedsel?
- kunnen wij de vogels behulpzaam zijn door bepaalde gebieden te beschermen?

Hoe gaat het in z'n werk?
Voor het ringproces worden de jongen tijdelijk uit het nest gehaald. Tja, en die nesten zijn niet gemakkelijk bereikbaar, dus ging er een behoorlijke voorbereiding aan vooraf: inschakelen van een klimexpert; toestemming vragen aan de eigenaren van het pand/terrein waar het nest ligt; inlichten van gemeenten en politie. Ook ben ik mee geweest naar Drenthe, waar onze professionals gecertificeerd zijn voor het ringen van de ooievaar als specifieke vogelsoort.

Hoe pak je die vogels?
Zodra we een ooievaarsnest bereiken, met een ladder of hoogwerker, vliegen de oudervogels er vandoor om het gebeuren van een afstand te bekijken. De jongen blijven stil in het nest liggen: ze houden zich voor dood. Dit is de gebruikelijke verdediging die de kuikens toepassen als er gevaar dreigt. Dit doen zij bijvoorbeeld ook als er grote roofvogels of vreemde ooievaars overvliegen. De jongen gaan in een tas en beneden op de grond worden de vogels gemeten en gewogen om hun conditie te bekijken.

Ze krijgen een kunststof ring om de poot met een nummer en webadres dat met een verrekijker of telescoopkijker is af te lezen. Iedereen die de vogels na het uitvliegen signaleert, kan via www.vogeltrekstation.nl melden waar ze zich bevinden. Alle waarnemingen worden bijgehouden en zo is precies te volgen hoe de jonge ooievaars zich verplaatsen.

In het hele land - sterker nog, over de hele wereld - worden vogels geringd voor onderzoek. Maar dit is de eerste keer dat dit met de ooievaarsjongen in de Haagse regio is gebeurd. Daar mogen we best trots op zijn! Mijn dank gaat uit naar iedereen die heeft meegewerkt: de ringers Vincent en Maarten, onze held klimexpert Peter www.bomenkapper.nl, pand-/terreineigenaren, (Dieren)politie Haaglanden en Brandweer Delft-Rijswijk.

Dank je wel, mijn grote voorbeelden in de vogelwereld: Frederik, Wim & Annemieke van STORK en duizendpoot Aletta. Mams, als kleuter heb ik je soms tot waanzin gedreven met mijn gestampvoet, omdat ik naar buiten wilde en nu vlieg ik soms met al mijn bezigheden wat snel voorbij, maar jij bent toch mijn nestje en zonder jou was ik nooit zover gekomen.

Meer weten?
www.haagsevogels.nl en www.ooievaars.eu.

P.S.: onderaan het overzicht met de foto's nog vier korte video's toegevoegd.

P.P.S.: 3x scheepsrecht - volgende blog gaat niet over ooievaars ;-)

  • 25 Juni 2012 - 13:49

    Dita:

    Wat een fantastische onderneming.Grandioos verslag en prachtige foto's.Gelukkig krijg ik weer e-mail binnen ( na computerstoring) en kan ik weer genieten van je talenten.
    Ben supertrots op je.Ook de ooievaars excursie bij Molen De Vlieger was weer een knappe
    prestatie. Groetjes en bedankt.

  • 25 Juni 2012 - 16:44

    André En Muriel :

    Geweldig dat nu ook de Haagse Ooievaars voor de eerste keer van een ring worden voorzien. En er komt een hoop bij kijken, tja het is nu eenmaal een soort die het niet laag bij de grond zoekt.
    Helaas konden we niet ter plekke zijn anders hadden we wel een handje geholpen. Misschien volgend jaar? Caroline het is weer een mooi verslag in woord en beeld.

    Lieve groeten van André en Muriel.

  • 25 Juni 2012 - 17:47

    Esther:

    Weer een super verslag meid. Ben ontzettend trots op je, dat je je hier allemaal belangeloos voor inzet. Ga zo door!!!

    Liefs, Esther

  • 25 Juni 2012 - 18:04

    Aenne:

    GE-WEL-DIG!!! Wat een verslag, wat een foto's/video's op adembenemend 'niveau', wat een pakkende teksten! Ik wist wel, dat je heel actief en best fanatiek met iets bezig kan zijn, maar dit is toch weer een overtreffende trap....

  • 25 Juni 2012 - 19:00

    Aenne:

    Ik vergat nog iets heel belangrijks: wat een INZET!! Ga zo door, wij genieten er ook van langs de zijlijn!

  • 25 Juni 2012 - 19:56

    Saskia:

    Wat een prachtig verslag, Caroline! En erg leuk, al die foto's van begin tot eind. Ik beleefde alles mee :)
    En wat moet het gaaf zijn om dit te mogen doen..mooi werk!

    Lieve groeten,
    Saskia

  • 25 Juni 2012 - 22:11

    Clasien:

    Voel me alsof we er zelf bij waren.
    Super.
    Liefs Clasien

  • 26 Juni 2012 - 10:44

    Godfried:

    Mooi verslag! In Extremadura is het een heel slecht broedseizoen voor de ooievaars, waarschijnlijk vanwege de extreem droge winter en lente. Nu is het hier boven de 40ºC!
    Warme groeten,
    Godfried

  • 27 Juni 2012 - 08:26

    Ria Van Dijk:

    Hoi Caroline wat geweldig om je verslag te lezen
    Ik denk altijd ooievaars ringen is zo klaar,maar had er nooit bij na gedacht wat er allemaal voor komt kijken.
    Ik ben nu volledig op hoogte.Leuk dat je Moeder ook zo'n geweldige pluim op haar hoed hebt gegeven, zal ze wel waarderen denk ik.
    Groetjes,Uit Stompwijk.

  • 27 Juni 2012 - 09:45

    Francine:

    Het is altijd weer een verrassing en een belevenis om naar jouw foto's
    te kijken en je boeiende verslag en leuke teksten bij de foto's te lezen.
    Hartelijk dank hier voor.
    groeten
    Francine.

  • 27 Juni 2012 - 18:42

    Aad Van Der Ent:

    Hallo Caroline.

    Gaaf verslag, zowel het vehaal als de foto's. En ook en hele onderneming. Is dit de eerste keer dat je Ooievaars hebt geringd? Of heb je dit al eerder gedaan ? Zo ja, heb je dan al een keer een ringterugmelding gehad ? Toch wel een tikje spannend; waar zullen de jonge Ooievaars gezien worden en hoe oud zullen ze worden ? Ik hoop dat al het ringwerk ook een beetje antwoord geeft op de vragen uit jouw verslag.
    Ben nu ook lid van de HVB, vandaag de eerste Wulp ontvangen. :-)

    Met een vr. groet.

  • 28 Juni 2012 - 14:16

    Rob Chef D´Hotel:

    Na een vakantie op Tenerife voel ik mij gelijk weer thuis na het lezen van jouw ontzettend leuke en onderhoudend verhaal.De foto´s en video´s voegen daarbij nog eens een extra dimensie toe.Wat een passie!!!!Geweldig zo´n uit de hand gelopen hobby.De liefde straalt er vanaf.

    Groetjes Rob

  • 30 Juni 2012 - 19:07

    Mams:

    Caroline ik kan wel blijven kijken naar alle mooie foto's wat zijn het toch prachtige vogels
    en jullie hebben zoveel werk gedaan. Iedereen heel hartelijk dank en jij voor je lieve woorden
    ik bof maar met zo'n juffrouw ooievaar als dochter! liefs Mams.

  • 10 Juli 2012 - 12:26

    Lenie Groenewegen:

    Heb niet meteen gereageerd . Lees jouw interessante verslagen in beeld met tekst altijd verschillende keren .Het boeit altijd weer .
    Nou , ik heb wel hoogte-vrees hoor .Leuk dat je zoveel plezier in deze hobby hebt .
    Dank voor de moeite om ons mee te laten genieten . Ik leer er toch steeds weer iets van .

    groet , Lenie

  • 11 Juli 2012 - 19:05

    André En Muriel:

    Hoi Caroline,

    We zien dat je bij je fraaie verslag nog wat foto's hebt gezet. Ze zijn echt heel leuk! Het moet een geweldige dag zijn geweest.

    Lieve vogelgroeten van ons beiden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, 's-Gravenhage

Caroline

Pluk de dag voor je in een vaas eindigt!

Actief sinds 23 Juli 2006
Verslag gelezen: 1273
Totaal aantal bezoekers 298830

Voorgaande reizen:

01 Januari 2012 - 31 December 2012

2012

01 Januari 2011 - 31 December 2011

2011

01 Januari 2010 - 31 December 2010

2010

Landen bezocht: